دلایل گرایش به بهبود منابع تامین انرژی به ویژه در باتری

بررسی دلایل گرایش جوامع مختلف نسبت به منابع تامین انرژی به خصوص انواع باتری ها مشخص می کند که تا چند دهه آینده، منابع ذخیره انرژی تا چه اندازه دچار تغییر و تحول می شوند. شاید بتوان ده سال آینده را “دهه باتری ‌ها” نامگذاری کرد. نسل جدید باتری ها به خصوص باتری فلز -هوا با فناوری های روز دنیا و اصول مهندسی و الکتروشیمیایی طراحی شده‌اند، در جامعه امروزه به یک موضوع بحث برانگیز تبدیل گشته است. مطالعه پیرامون انواع باتری ها و فناوری های آن کمک می کند تا منابع تامین انرژی را بهتر بشناسیم.

طی دهه گذشته، افزایش میزان تولید باتری های یون- لیتیوم موجب شده است که قیمت ها تا حدود ۸۵ درصد کاهش پیدا کند. این کاهش قیمت در طول تاریخ، بی سابقه و مثال زدنی است؛ تا آن جایی که حتی وسایل نقلیه و وسایل ذخیره انرژی هم به نوعی از این باتری های لیتیومی استفاده کرده‌اند. باتری ها، بهترین منابع تامین انرژی در مقایسه با سوخت های فسیلی هستند. پیش بینی می شود در چند سال آینده، باتری در تامین انرژی بسیاری از قسمت ‌های جامعه نقش اساسی ایفا کند.

مراجع تحقیقاتی و خبری که پیرامون تامین انرژی و منابع مهم، بخصوص منابع تجدیدپذیر تحقیق می کنند گزارش هایی را ارائه دادند که نشان می دهد بسیاری از شرکت ‌های خودروسازی، شرکت های طراحی پانل های خورشیدی و  حوزه های منابع تامین انرژی، بیشتر نسبت به استفاده از باتری ها تمایل نشان داده‌اند. به این ترتیب یکی از فرصت ‌های سرمایه‌گذاری در انرژی، همین باتری ها هستند.

 

 منابع تامین انرژی توسط باتری ها؛ یک جهش ده ساله!

از حدود سال ۲۰۱۰، نقش باتری ها در دستگاه های نظیر تلفن، رایانه یا برخی از خودروها و وسایل نقلیه بسیار پررنگ تر شد. ماشین های برقی یا دوچرخه های برقی از چند سال اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته اند؛ تا جایی که شاهد هستیم این منابع تامین انرژی در خانه ها هم بسیار مشاهده می شوند.

استفاده از باتری ها از سال ۲۰۱۰ تا سال ۲۰۲۰ با یک جهش ۱۰ ساله به قدری مهم جلوه داده شد که قیمت ها را بسیار کاهش داد. این کاهش قیمت در طول تاریخ ثبت شده است. طبق این نتایج می توان پیش بینی کرد که در دهه آینده هم این روش ذخیره سازی بسیار مطلوب باشد.

همه ما می دانیم که بحران آب و بحران انرژی دو خطر اصلی برای جهان محسوب می شوند. در حال حاضر منابع تامین انرژی از خورشید و باد، نقش بیشتری در تولید تولید برق دارند اما مشکل اصلی برای این منابع این است که برق تولید شده یا انرژی به دست آمده از این منابع را نمی توان به طور موثر ذخیره کرد.

باتری ها به این دنیای پیچیده معرفی شدند تا بتوان انرژی خورشیدی را در یک مخزن به صورت انرژی ذخیره شده نگهداری کرد و سپس در  زمانی که خورشید نمی تابد، بتوان از انرژی آن بهره گرفت. این روش تامین انرژی، جوامع را از وابسته شدن به سوخت های فسیلی دور نگه می دارد.

مطالعات پیرامون منابع تامین انرژی توسط باتری ها نشان داده است هزینه های ذخیره انرژی در دهه آینده بین ۶۶ تا ۸۰ درصد کاهش پیدا می‌کند.

هر اندازه وسایل نقلیه برقی، رشد پیدا کنند، سریعتر از آن زمانی که انتظار می‌رود نیاز به منابع تامین انرژی به خصوص مبتنی بر باتری ها احساس می شود. در حالی که انرژی برق، نیاز شبکه برق را بهتر فراهم می‌کند باتری ها برای دستگاه ها و برخی وسایل الکتریکی، بسیار اهمیت دارند.

بشر در نیاز به منابع تامین انرژی به خصوص باتری ها برای ذخیره انرژی هیچ کمبودی نخواهند داشت. به علاوه فرصت‌ های سرمایه‌گذاری هم ایجاد می‌شود که جامعه و دولت ها را به سمت انرژی پاک تشویق می کند. لازم به ذکر است که این صنعت یا بهتر بگوییم انرژی های پاک مبتنی بر فناوری باتری، در حال تبدیل شدن به یک بازار رقابتی می باشد.

هنوز آنچنان که باید سرمایه گذاران مطرح جهان به سمت باتری‌ها گرایش پیدا نکرده‌اند اما اگر شیوه‌های جدید و زود بازده برای این محصولات ابداع شود، قطعاً سهامداران به سمت این محصولات تشویق خواهند شد.

 

سرمایه‌گذاری برای تولید باتری ها به عنوان منابع تامین انرژی

اگر چه ممکن است سرمایه گذاری در شرکت های تولید باتری اندکی دشوار و سخت باشد اما هنوز هم فرصت های وجود دارد که شرکت ها با استناد بر آنها می‌توانند این منابع تامین انرژی را متحول کنند. باتری‌ها منابعی هستند که آلودگی کربن کمتری تولید می کنند، بنابراین محصولاتی سازگار با محیط زیست هستند.

برخی از شرکت های تامین برق در بزرگترین کشورهای جهان در حال حاضر برای ذخیره سازی این منابع در مقیاس عظیم در حال برنامه‌ریزی هستند. اگرچه شرکت های طراحی و تولید کننده باتری ها می توانند فناوری این محصولات را به سمت فناوری سبز حرکت دهند، گزینه مناسبی برای سرمایه ‌گذاری خواهد بود.

استفاده از فرصت های عظیم اقتصادی و سرمایه گذاری در سیستم های انرژی مبتنی بر باتری ها نیازمند برنامه ریزی و سیاست گذاری دقیق است. باتری ها، منابع تامین انرژی همیشه تمیز محسوب می شوند.

فناوری باتری ها به خصوص باتری فلز- هوا را می توان یک علم جدید معرفی کرد. قدیمی ترین مدل باتری همان باتری های سرب- اسیدی هستند که به تدریج به باتری های نیکل- کادمیوم تغییر فناوری دادند. امروزه باتری های فلز- هوا محبوبیت خاصی دارند و در کنار باتری های یون- لیتیم در تجهیزات به کار گرفته می شوند.

 

باتری ها مهمترین منابع تامین انرژی برای وسایل نقلیه

تسلا، اولین شرکت اتومبیل سازی بود که در سال ۲۰۰۸ توانست یک خودروی برقی مجهز به باتری را تجاری ‌سازی کند. قبل از این ابداع، بسیاری از خودروسازان هم اقدام به طراحی و تولید خودروهای هیبریدی کردند اما از فناوری باتری های نسل جدید، اطلاعی نداشتند. استانداردهای زیست محیطی و صنعتی در خودروسازی به ویژه خودروهای برقی در اروپا، روند طراحی باتری‌ها را تغییر داد.

بسیاری از خودروسازی های مشهور جهان، محصولات جدید خود را بر اساس خودروهای هیبریدی طراحی می کنند که انتظار می رود تا سال ۲۰۲۸ این فناوری ها به بیشتر از ۷۰ مدل جدید برسد!

قیمت باطری برای وسایل نقلیه الکتریکی بر اساس ظرفیت باتری در هر کیلووات ساعت تعیین می شود. به طور کلی این قیمت ها در چند سال اخیر بسیار کاهش داشته است و انتظار می رود با ادامه تولید و بهبود کارایی آنها تا سال ۲۰۲۴ هم قیمت ها مجدداً کاهش چشمگیری داشته باشد.

وسایل نقلیه برقی که از نسل جدید منابع باتری استفاده می‌کنند، پرطرفدار هستند و میزان فروش قابل توجهی دارند؛ اما آنچنان که انتظار می‌رود هنوز در جوامع جای خود را باز نکرده اند. برخی کشورها تصمیم دارند ناوگان حمل و نقل شهری خود را به خودروهای برقی مجهز کنند.

 

سخن پایانی

باتری ها، بهترین منابع تامین انرژی هستند. هزینه های طراحی باتری ها تقریباً قابل توجه است اما قیمت نهایی محصول ارزان تر خواهد بود. در حال حاضر، باتری یون- لیتیم در کنار نسل جدید باتری ها با نام باتری فلز- هوا برای وسایل نقلیه به کار می روند. از باتری ها در وسایل خانگی هم استفاده می شود. همچنین برای پنل های خورشیدی و ذخیره سازی انرژی هم مورد توجه قرار دارد.

انواع باتری، مشکلات بازیافت و اثرات مخرب زیست محیطی را نخواهد داشت. انواع باتری جزو مهم ترین منابع تامین انرژی و ذخیره انرژی در جوامع محسوب می‌شوند و در پیشرفت زندگی بشر نقش اساسی دارند. لازم است که سرمایه گذاری هایی پیرامون فناوری های روز برای طراحی باتری های جدیدتر با ظرفیت بالاتر انجام شود.

 

آشنایی با سامانه نوین تامین انرژی سانیوا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • آدرس: فرودگاه مهرآباد، خیابان معراج، خیابان بسیج، انتهای خیابان (نبش سه راهی), پلاک 110

  • تلفن: 66089204

  • ایمیل: info@novasi.ir

  • شبکه های اجتماعی: novasi_ir@