ماشین برقی

ماشین های برقی، مزایا و معایب آن

مقدمه

وسایل نقلیه مجهز به موتور الکتریکی، قبل از اختراع خودروهایی با موتور احتراق داخلی ساخته شدند. اولین مدل ها در سال های 1830 تا 1840 مونتاژ شدند که البته دستگاه هایی با ترکیب نامناسب و نامطمئن بودند که با سرعت بسیار پایین حرکت می کردند.
پایان قرن نوزدهم – آغاز قرن بیستم را می توان جهش حرکت الکتریکی نامید. در این دوره تولید خودروهای برقی در اروپا و ایالات متحده راه اندازی شد. تولید خودروهای الکتریکی تا آغاز قرن بیستم به 10 هزار نسخه در ایالات متحده رسید و تعداد آن ها چندین برابر تعداد خودروهای بنزینی شد.
در سال 1899، یک خودروی الکتریکی توانست رکورد سرعت 100 کیلومتر بر ساعت را بشکند. این رویداد مهم در شهر آشر فرانسه در نزدیکی پاریس رخ داد. رکورد خودروی الکتریکی توسط Camille Jenatzy بلژیکی ایجاد شد. این خودرو بدنه ای ساده از آلیاژ آلومینیوم و تنگستن داشت. ظاهر آن شبیه اژدر نصب شده روی شاسی بود. این خودروی برقی مجهز به دو موتور بود و حدود 1 تن وزن داشت. این خودروی الکتریکی به سرعت 105.88 کیلومتر در ساعت رسید. در شکل 1 تصویری از این خودرو نشان داده شده است.

ماشین الکتریکی Camille Jenatzy بلژیکی، سال 1899
شکل 1. ماشین الکتریکی Camille Jenatzy بلژیکی، سال 1899

در دهه های اول قرن بیستم، اتومبیل هایی با موتورهای احتراق داخلی و وسایل نقلیه الکتریکی در خیابان های شهرهای بزرگ وجود داشت. وسایل نقلیه الکتریکی در محیط شهری دارای مزایای غیرقابل انکار بودند. به عنوان مثال، در نیویورک، در دهه 1910، تا 70 هزار تاکسی با برق وجود داشت.با این حال، درصد خودروهای برقی در بین وسایل نقلیه، به آرامی کاهش یافت. در سال 1920 تعداد آنها به 1 درصد کاهش یافت.

در حال حاضر بازار خودروهای الکتریکی کوچک است و دلیل آن هم این است که خودروهای برقی هنوز یک کالای لوکس محسوب می شوند. طبق پیش بینی مؤسسه بلومبرگ، میزان فروش خودروهای برقی برای سال های 2020 ، 2025 و 2030 به ترتیب 2 ، 8 و 20 درصد از بازار فروش خودرو خواهد بود تا در نهایت در سال 2040 بین 35 تا 47درصد از فروش خودروهای جدید به خودروهای برقی تعلق خواهد داشت.

همچنین از لحاظ تعداد خودرو در بازه زمانی بین سال های 2015 تا 2040 سهم خودروهای برقی از 2 میلیون خودرو در سال 2016 به بیش از 40 میلیون خودرو از مجموع 190 میلیون فروش خودرو در سال 2040 خواهد رسید. همچنین در این گزارش آورده شده است که در سال 2040، 67 درصد از فروش خودروهای نو در اروپا متعلق به خودروهای برقی خواهد بود.

این مقدار در آمریكا و چین به ترتیب 58 و 51 درصد گزارش شده است. از مزایای وسیله نقلیه الکتریکی می توان به سازگاری با محیط زیست و عدم انتشار گازهای گلخانه ای، هزینه ارزان تر، و سوخت ارزان (الکتریسسته) اشاره کرد.
در سال های گذشته یکی از مهم ترین عوامل افزایش قیمت این خودروها، هزینه بالای تولید باتری (باتری لیتیوم-یونی) بود که در سال های آینده با کاهش قیمت این باتری ها میتوان خودروهای برقی را با هزینه کمتری تولید و روانه بازار کرد.

طبق پیش بینی های صورت گرفته توسط متخصصین این حوزه باتری های لیتیم یون در سال 2025 قیمتی درحدود 109 دلار/كیلووات ساعت خواهند داشت که این مقدار در سال 2030 تا 73دلار به ازای هر کیلووات ساعت قابل کاهش خواهد بود.

در ادامه کارایی انواع مختلف خودروها با هم مقایسه شده اند.
برق تامین شده برای شارژ وسایل نقلیه الکتریکی را می توان در نیروگاه های هسته ای یا از منابع انرژی تجدید پذیر (از طریق انرژی خورشیدی، آبی یا بادی) به دست آورد. با این حال، محاسبه اثربخشی این روش‌های تولید برق دشوار است، بنابراین برای محاسبات، برق تولید شده در نیروگاه‌های حرارتی از طریق سوزاندن گاز طبیعی در نظر گرفته شد.

 

 

 

[table id=3 /]

 

جدول 1. جدول مقایسه ای بازده انرژی برای انواع مختلف خودروها [2]

همانطور که در این جدول قابل مشاهده است، کم مصرف ترین خودرو، یک خودروی الکتریکی با کارایی 1.84 کیلومتر بر مگا ژول است.
کل راندمان انرژی خودروی الکتریکی 2 برابر بیشتر از نزدیکترین رقیب خود یعنی خودروهای هیبریدی و سلول های سوختی هیدروژنی است.

بازده انرژی خودروی الکتریکی بسیار بالاست (1.84 کیلومتر بر مگا ژول. محاسبات در مورد وسایل نقلیه با موتور احتراق داخلی نشان میدهد که راندمان موتورهای دیزلی در حدود 40 درصد است. البته شاید در سرعت بهینه، موتور دیزلی 40 درصد راندمان داشته باشد.

با این حال، اگر شرایط واقعی را در نظر بگیریم، راندمان دیزل بیش از 20٪ نیست (در این صورت، ماشین الکتریکی بازدهی نزدیک به 160٪ خواهد داشت)؛ بنابراین برای تامین انرژی خودروهای الکتریکی، با جایگزینی کامل ناوگان خودروهای مدرن، به 4 برابر انرژی کمتر نیاز خواهید داشت. با این حال، از آنجایی که وزن یک وسیله نقلیه الکتریکی مدرن در جوامع محلی افزایش می یابد، تعداد نیروگاه های برق نیز افزایش خواهد یافت. در مقابل، وسایل نقلیه الکتریکی می توانند به عنصر مهمی از سیستم انرژی جهان تبدیل شوند و افت شبانه مصرف برق را هموار کنند.

[table id=4 /]

جدول 2. محاسبات میانگین هزینه های ماشین الکتریکی در شرایط مدرن [2]

جدول 2 نشان می دهد که میانگین نرخ روزانه هزینه خودرو بیش از 2.5 برابر مصرف خودرو برقی است.
در کنار مزایایی گه برای خودروهای الکتریکی وجود دارید یک سری معایب و مشکلاتی نیز وجود دارد که البته بعضی از آنها همچنان بدون راه حل باقی مانده است [3].
– مشکل اصلی ظرفیت باتری است: یک بار شارژ در بهترین حالت فقط 60 تا 100 کیلومتر را طی می کند.
– همانطور که قبلا ذکر شد، کمبود ایستگاه های شارژ باتری و هزینه بر بودن احداث جایگاه های جدید [3].
– استفاده همگانی همه مردم از خودروهای الکتریکی مستلزم توجه و حمایت بیشتر دولت ها از شرکت های تویعه دهنده و ارائه دهنده این خدمات است. باتری های استفاده شده در اینگونه خودروها وزن بسیار بالایی دارد.
– تنوع پایین و قیمت بالا آنها نیز یکی دیگر از معایب این خودروهاست که هنوز نمیتوانند با خودروهای سوختی رقابت کنند.

 

نتیجه گیری

کارایی خودرو الکتریکی در میزان پیمایش با هر بار شارژ همواره یکی از جدی ترین سوالاتی بوده که در ذهن مردم بوده برای استفاده و خرید این خودروها؛ چرا که عموما در هر بار شارژ این وسایل حدود 150 مایل مسافت را می پیمایند و بعد از این مسافت نیاز به یک دوره شارژ طولانی (قبلا حدود 6تا8 ساعت و امروزه با پیشرفت شارژرهای سریع حدود 1ساعت) دارند.

از طرف دیگر لزوم توجه هرچه بیشتر به محیط زیست و کاهش آلاینده های زیست محیطی، به خصوص کربن دی اکسید که نقش بسیار موثری در گرمایش جهانی دارد، در سال های آینده بسیاری از دولت ها را به سوی استفاده بیشتر از خودروهای الکتریکی سوق خواهد داد.

در همین راستا شرکت های سازنده خودروهای الکتریکی در حال حاضر بر روی مسائلی همچون افزایش بهره وری و قدرت موتورهای الکتریکی، افزایش داوم و پایداری باتری ها، کاهش حجم و وزن باتری و افزایش ایمنی باتری های مورد استفاده در خودرهای الکتریکی متمرکز شده و تحقیقات خود را با سرعت بسیار زیادی انجام می دهند.

 

 
[WPSM_AC id=7396]

1 پاسخ

تعقیب

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • آدرس: فرودگاه مهرآباد، خیابان معراج، خیابان بسیج، انتهای خیابان (نبش سه راهی), پلاک 110

  • تلفن: 66089204

  • ایمیل: info@novasi.ir

  • شبکه های اجتماعی: novasi_ir@