مسیرهای سرمایه گذاری در حوزه انرژی پاک

یکی از مسیرهای سرمایه گذاری در سال ۲۰۲۰ در حوزه انرژی، انرژی های پاک می باشد. اما چرا باید در حوزه انرژی پاک، سرمایه‌گذاری کرد؟ این انرژی ها چه مزایا و چه امتیازاتی نسبت به انرژی های سنتی یا سوخت های فسیلی دارند؟ با سرمایه گذاری در انرژی پاک چه چیزهایی به دست می آوریم یا شرایط جامعه در آینده چگونه تغییر خواهد کرد؟ چرا انرژی های پاک و طراحی فناوری های مبتنی بر انرژی های تجدیدپذیر تا این اندازه مورد توجه قرار گرفته اند؟

برای پاسخ به تمام پرسش های فوق یک جمله کافی است: “آینده همه ما در روی کره زمین به انرژی پاک بستگی دارد“.

ارتباط مستقیمی بین استفاده از منابع انرژی و تغییرات آب و هوایی برقرار است. هر چه سوخت های فسیلی کمتری برای سوزاندن یا منابع انرژی مصرف کنیم، آسیب و صدمات کمتری به کره زمین وارد خواهد شد؛ بنابراین محیط زیست سالم تر و شاداب تری داریم. شاید به همین دلیل است که فرصت ها یا مسیرهای سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۲۰ در بخش انرژی پیرامون انرژی پاک مطرح می‌شوند.

همه ما می دانیم که مبتنی بر منابع کربن- که همان سوخت های فسیلی هستند- یک منبع ناپایدار است. سوخت های فسیلی، محدود هستند و نوسانات قیمت آنها بسیار تحت تاثیر نوسانات بازار و بی ‌ثباتی اقتصادی در سراسر جهان قرار می گیرد. برای تمام جوامع و بخصوص برای کشور ایران، بسیار مهم است که به دنبال منابع انرژی تجدید پذیر، کم ضرر، پایدار و با ثبات باشیم. انرژی پاک یکی از این منابع است.

 مسیرهای سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۲۰ پیرامون همین انرژی ها روز به روز بیشتر شناخته می شوند. این تغییرات به اندازه ای است که اگر منابع کشورهای اروپایی را بررسی کنید، قطعاً به توافق نامه هایی برخورد خواهید کرد نشان می‌دهند این کشورها به دنبال سرمایه‌گذاری برای منابع انرژی پاک هستند تا بتوانند حدود ۲۰ درصد از انرژی مورد نیاز خود را از منابع تجدیدپذیر تامین کنند.

چرا سرمایه گذاری در حوزه انرژی پاک اهمیت دارد؟

به عنوان یک فرد از جامعه شاید این پرسش را از خود بپرسید که چرا باید برای انرژی پاک سرمایه‌گذاری کنیم؟ برخلاف بسیاری از فرصت ‌های سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۲۰ که برای منابع تجدیدپذیر فراهم هستند، باز هم ورود به این حوزه نیازمند یک برنامه ریزی دقیق است. با یک نگاه اجمالی بر پروژه‌هایی که در حوزه انرژی تجدیدپذیر که در ۲۰ سال گذشته ساخته شده و به بهره‌برداری رسیده است، به راحتی می توان ریسک پذیری این حوزه را ارزیابی نمود. دلیل اینکه چرا سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی پاک اهمیت دارد، در حفاظت از محیط زیست و به دست آوردن منابع انرژی پایدارتر نهفته است.

یک  دیدگاه منطقی و عقلانی می‌گوید باید در مسیرهای سرمایه گذاری در سال ۲۰۲۰ حوزه انرژی پاک، برنامه ریزی کرد که پایه و اساس آن ها برمبنای فناوری های اثبات شده قرار داشته باشد. اجازه بدهید این جمله را بیشتر توضیح دهیم: “فرض کنید شما یک سرمایه‌گذار هستید و می خواهید در حوزه انرژی پاک از منابع آبی یا نیروگاه های برق- آبی سرمایه گذاری کنید. اگر فناوری که این نیروگاه ها را اداره می کند به درستی به اثبات نرسیده باشد، قطعاً در عملکرد نیروگاه برای تامین انرژی اختلالات زیادی به وجود خواهد آمد. این وضعیت به منزله ضرر کردن بیشتر است و به این مفهوم است که کل سرمایه‌گذاری شما به هدر رفته است.”

با توجه به توضیح فوق، سرمایه گذاری در سال ۲۰۲۰ در حوزه انرژی پاک باید مبتنی بر فعالیت هایی باشد که به اثبات رسیده اند، عملکرد آنها تایید شده است و حداقل از مقیاس نیمه صنعتی عبور کرده باشند. یکی از این منابع انرژی پاک، انواع باتری فلز- هوا به شمار می رود. این باتری ها بسیار پرطرفدار هستند و آینده مثبتی دارند و می‌توانند جزو منابع تامین انرژی برق برای تجهیزات الکتریکی باشند. تحقیقات آزمایشگاهی، باتری های فلز- هوا را ثابت کرده است و چنانچه سرمایه‌گذاری صحیح انجام شود، می‌توان آنها را به تولید انبوه رساند.

 فرصت های سرمایه گذاری در سال ۲۰۲۰ در حوزه انرژی پاک شامل چه مواردی می شود؟

قبل از ورود به معرفی فرصت ‌های سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۲۰ در حوزه انرژی پاک لازم است به ضرورت این سرمایه‌گذاری‌ ها اشاره کوتاهی داشته باشیم. برای سرمایه‌گذاری در این مسیر همانطور که در قسمت های قبل هم توضیح داده شد باید به دنبال  فناوری هایی بود که حداقل از نظر آزمایشگاهی و تولید مقدماتی به اثبات رسیده باشند.

از آنجایی که انرژی‌ های تجدیدپذیر به معنای آلودگی کمتر برای محیط زیست هستند و میزان کربن دی اکسید کمتری را تولید می‌کنند، در چند دهه اخیر بسیار از آنها استقبال شده است. این انرژی ها  باعث می شوند آسیب کمتری به کره زمین وارد شود. برای اجرای پروژه هایی که به نوعی از انرژی پاک استفاده می کند نیاز به تامین مالی می باشد. همین شرایط است که مشخص می‌کند سرمایه گذاران باید در کدام یک از مسیرهای سرمایه گذاری در سال ۲۰۲۰ وارد شوند.

یکی از مهمترین فرصت های سرمایه گذاری در سال ۲۰۲۰ در حوزه انرژی پاک، انرژی خورشیدی و استفاده از انرژی باد می باشد. ساخت نیروگاه های بادی و طراحی انواع پنل های خورشیدی، نمونه هایی هستند که نیاز به سرمایه‌گذاری حساب‌ شده دارند. استفاده از انرژی خورشیدی بسیار متداول شده است اما همچنان نیاز به توسعه و گسترش دارد. میزان برقی که با انرژی خورشید به دست می آید قابل توجه است و می تواند تا حدود ۲۵ یا ۳۰ درصد از مصرف برق را کمتر کند. به عنوان یک گزینه سرمایه گذاری، پنل های خورشیدی در رتبه اول قرار دارند.

علاوه بر انرژی های خورشیدی، انرژی باد و انرژی آب هم فرصت های سرمایه گذاری هستند. برخی دیگر از فناوری ها وجود دارند که علیرغم اینکه مرحله آزمایشگاهی را پشت سر گذاشته اند اما هنوز به تولید انبوه نرسیده اند. این انرژی ها بهترین فرصت های سرمایه گذاری در سال ۲۰۲۰ هستند؛ به طور مثال طراحی جدیدترین مدل باتری فلز- هوا یا  وسایل نقلیه شارژی که در طولانی مدت نیاز به شارژ از طریق برق را داشته باشند، نمونه‌ای از این فرصت های سرمایه گذاری هستند.

 

فرصت های سرمایه گذاری در حوزه انرژی پاک در ایران شامل چه مواردی است؟

کشور ایران، مناطق کویری و مناطق بادخیز خوبی دارد. کوهستان ها، دشت های وسیع که سرعت وزش باد در آنجا قابل توجه است، مکان خوبی برای بهره برداری از انرژی باد می باشد. مناطقی از ایران که در طول سال از آفتاب مستقیم برخوردارند، بهترین فرصت برای احداث نیروگاه های خورشیدی و پنل های خورشیدی هستند.

از طرف دیگر، ایران منابع آبی قوی دارد. گذشته از انواع سد که در ایران ساخته شده است و برق فراوانی را تولید می کند، استفاده از نیروی دریای خزر در شمال و نیروی آب در خلیج فارس در جنوب، می تواند این نیاز را پاسخگو باشد.

تمام فرصت های فوق در کشور ایران در دسترس هستند. از طرفی دیگر، فناوری‌های الکترونیک یا ساخت تجهیزات هوشمند مبتنی بر انرژی پاک هم در حال توسعه در موسسات و انستیتوهای تحقیقاتی ایران می باشند، بنابراین در تمام حوزه‌ ها می توان فرصت های سرمایه گذاری را پیدا کرد که بتواند به نوعی از انرژی پاک حمایت کند.

از آنجایی که سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۲۰ در حوزه انرژی پاک به خصوص در کشور ایران، چالش ها و محدودیت هایی دارد، بسیاری از سرمایه گذاران ترجیح می‌دهند بر روی سوخت های فسیلی، نفت و گاز سرمایه گذاری کنند. اما باید توجه داشت که این منابع در چندین سال آینده رو به پایان خواهد بود یا حداقل تغییرات قیمت های شدیدی را احساس خواهد کرد.

بنابراین چه بهتر که منابع صحیحی از انرژی پاک را  گسترش داد و به بهره‌برداری رساند. شرایط چهار فصل آب و هوایی در کشور ایران تمام این امکانات را فراهم خواهد کرد.

با سانیوا به عنوان یک منبع تامین انرژی پاک آشنا شوید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • آدرس: فرودگاه مهرآباد، خیابان معراج، خیابان بسیج، انتهای خیابان (نبش سه راهی), پلاک 110

  • تلفن: 66089204

  • ایمیل: info@novasi.ir

  • شبکه های اجتماعی: novasi_ir@