بازتاب | ساخت نسل جدید باتری‌ها برای تولید ۵ برابر انرژی در دستور کار محققان کشور

محققان یکی از شرکت‌های فناور داخلی در حال توسعه نسل جدیدی از باتری‌ها بر پایه فناوری فلز-هوا هستند که نسبت به باتری‌های لیتیومی ۵ برابر انرژی بیشتر و نسبت به باتری‌های سرب اسیدی ۲۰ برابر انرژی تولید می‌کنند و دوستدار محیط زیست هستند.

به گزارش ایسنا، باتوجه به گسترش استفاده از ابزارهای هوشمند، نیاز به منابع انرژی به خصوص انرژی های تجدیدپذیر در حال افزایش است و از سوی دیگر افزایش آلودگی‌های حاصل از استفاده باتری‌های موجود و همچنین عدم توانایی تامین انرژی آنها در سال‌های آینده، ضرورت روی آوردن به نسل جدید باتری‌ها با مداومت انرژی بالاتر و همچنین آلودگی زیست محیطی کمتر را افزایش می‌دهد.

باتری‌های فلز-هوا با مزیت‌های گوناگون یکی از مهمترین گزینه‌ها در این زمینه هستند؛ چرا که در نوعی از این باتری‌ها کاتد باتری‌های لیتیوم – یون متداول که بیشتر گرافیت است با اکسیژن موجود در هوا جایگزین شده و نتیجه این کار به طور طبیعی کاهش وزن باتری و داشتن یک کاتد بدون هزینه است که به طور دائم تعویض و تازه می‌شود. استفاده از فلزات سازگار با محیط زیست از جمله منیزیم، آلومینیوم و روی از دیگر مزایای این نوع باتری‌ها به شمار می‌رود.

باتری‌های فلز-هوا که تراکم انرژی بالایی دارند و ایمن هستند، یکی از فناوری‌های جدید و در حال گسترش هستند و یکی از شرکت‌های فناور در پروژه‌ای به نام “سانیوا” اقدام به بومی سازی این باتری‌ها کرده است و همچنان در حال توسعه این محصول است.

فلز در این باتری‌ها، نقش “آند” و هوا نقش “کاتد” را بازی می‌کند و این دو عنصر اجزای اصلی یک پیل الکتروشیمیایی هستند که با انجام واکنش الکترو شیمیایی تولید انرژی می‌کنند. باتری‌های فلز-هوا به دلیل فناوری مدرنی که در ساخت آنها به کار رفته است، می‌توانند با وزن و قیمت پایینی در بازار عرضه شوند.

مهمترین ویژگی باتری بومی شده در کشور تولید ۵ برابری انرژی نسبت به باتری‌های لیتیومی، تولید ۲۰ برابر انرژی نسبت به باتری‌های سرب اسیدی، حجم و وزن پایین، عدم آلودگی محیط زیست، عدم تاثیرپذیری از محیط، قابلیت استفاده در محیط مرطوب، ایمنی بالا است. ضمن آنکه در این محصول برخی از مشکلات تجاری سازی باتری های فلز-هوا مانند نیاز به استفاده از فلزات گرانبها حذف شده و ماده جایگزینی برای آن استفاده شده که تکنولوژی و مواد ساخت آن کاملا بومی است.

این باتری در صنایع مختلفی مانند خودروهای الکتریکی، سیستم‌های برق پشتیبان، تامین انرژی در شرایط اضطراری، تجهیزات کشاورزی مدرن، تامین انرژی ابزارهای پایش محیط زیست،‌ صنعت اسباب‌بازی و گردشگری دریایی کاربرد دارد.

در صـورت تجاری‌سازی این فناوری اتفاقات خوبی در حوزه انرژی، حمل و نقل و محیط زیست رقم خواهد خورد. ورود این باتری ها به بازار می تواند ارزآوری قابل توجهی برای کشور داشته باشد و شاهد تحرکات اساسی در انتقال اقتدار به حوزه انرژی های نوین خواهیم بود. این شرکت فناور در تلاش برای تجاری سازی این محصول کاربردی و راهبردی در کشور است.

منبع: خبرگزاری تسنیم و ایسنا و برخط نیوز

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • آدرس: فرودگاه مهرآباد، خیابان معراج، خیابان بسیج، انتهای خیابان (نبش سه راهی), پلاک 110

  • تلفن: 66089204

  • ایمیل: info@novasi.ir

  • شبکه های اجتماعی: novasi_ir@