نسل جدید باتری‌ها بر پایه فناوری فلز هوا بومی‌سازی شد

به همت یک شرکت دانش‌بنیان:

نسل جدید باتری‌ها بر پایه فناوری فلز هوا بومی‌سازی شد

یک شرکت دانش‌بنیان توانسته نسل جدیدی از باتری‌های فلز هوا را بومی‌سازی و تولید کند تا ایران نیز در جمع کشور‌های محدود دارای فناوری صاحب این محصول قرار بگیرد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سجاد محرابی مدیرعامل توسعه تولید خلاق و فناور نواسی با بیان این‌که باتری فلز هوا به‌عنوان باتری‌های نسل آینده معرفی می‌شوند، گفت: این باتری‌ها یک فناوری نوپا و بسیار جدید محسوب می‌شوند که از ورود آن‌ها به عرصه نوآوری‌های فنی زمان زیادی نمی‌گذرد. این فناوری دارای مزیت نگهداری انرژی با بهترین تراکم و امنیت بالا است.

باتری‌هایی که با نفس کشیدن انرژی تولید می‌کنند

با توجه به افزایش میزان مصرف انرژی در تجهیزات نسل بعدی و همچنین حرکت جریان زندگی به سمت سیستم‌های هوشمند، تقاضای انرژی رو به افزایش است. باتری‌های حال حاضر به دلیل پایین بودن میزان انرژی مخصوص و چگالی انرژی در آن‌ها قادر به تأمین انرژی در آینده نخواهند بود.

دراین‌بین باتری‌های فلز هوا با ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود ازجمله تأمین انرژی بالا در ابعاد و حجم کم و قیمت تمام شده پایین نقش به سزایی در آینده ایفا خواهند کرد.

این محصول کاربرد‌های بسیاری از قبیل تأمین انرژی در صنایع مختلف، جایگزین مناسب سیستم‌های UPS، به‌عنوان باتری در وسایل نقلیه الکتریکی، سیستم روشنایی اضطراری، تفریحات زیرآبی، تجهیزات پزشکی و نظامی و موارد دیگر را دارد.

باتری فلز هوا یک سلول الکتروشیمیایی است که کاتد بیرونی آن، هوای محیط پیرامونی سرشار از اکسیژن است و آند آن یک فلز خالص محسوب می‌شود. این باتری با عملکرد الکترولیت آبی کار می‌کند که در هنگام شارژ شدن و شارژ کردن، آند فلزی را به حالت اکسید درمی‌آورد و در ارتباط با کاتد هوای محیط پیرامون، باعث یک واکنش اکسیداسیون می‌شود.  فلز در این باتری‌ها نقش آند دارد و هوا در نقش کاتد عمل می‌کند.

۵ برابر تولید انرژی بیش‌تر نسبت به باتری‌های لیتیومی

از ویژگی‌های این محصول می‌توان به توان تولید انرژی بیشتر تا ۵ برابر نسبت به باتری‌های لیتیومی و تا ۴۰ برابر نسبت به باتری‌های سرب اسیدی، حجم و وزن پایین، عمر طولانی، عدم آلودگی محیط‌زیست، عدم تأثیرپذیری از محیط، قابلیت استفاده در محیط مرطوب و ایمنی بالا اشاره کرد.

این باتری‌ها خطرات اشتعال و انفجار را به همراه ندارند و زمان بسیار کوتاهی برای شارژ شدن نیاز دارند، همچنین از آن‌ها می‌توان به‌عنوان باتری‌های رزرو نیز استفاده کرد.

این باتری‌ها در دنیا هنوز به مرحله تجاری‌سازی نرسیده‌اند و نسخه تجاری محصول بومی به‌زودی رونمایی می‌شود و بازار صادراتی گسترده‌ای دارد که می‌تواند ارز آوری بسیار بالایی به همراه داشته باشد.

تولید و فروش مواد اولیه بومی‌سازی شده

کاتالیست منگنز یکی از مواد اولیه این محصول است که نه‌تن‌ها در باتری‌سازی بلکه در کشاورزی، تصفیه آب، رنگ‌سازی و صنایع مختلف دیگر کاربرد دارد، سالیانه در حوزه باتری از این ماده ۵۰۰ هزار تن مصرف می‌شود و تولید این قطعه می‌تواند در کنار تحول بزرگ، صرفه‌جویی ارزی بسیار بالایی به همراه داشته باشد.

در ایران دانش ساخت آند باتری که ظرفیت ۵ برابری بتواند تولید کند وجود نداشت در دنیا هم شرکت‌های محدودی هستند که توانایی ساخت آن را دارند، اما این شرکت توانسته تمام مواد اولیه این باتری از قبیل کاتالیست منگنز، آند، غشا‌ها مواد کربنی را تولید و برخی از آن‌ها را به‌تن‌هایی به فروش برساند.

مدیرعامل توسعه تولید خلاق و فناور نواسی با اشاره به اینکه این باتری‌ها بر پایه اکسیژن هوا، جریان الکتریکی تولید می‌کنند، افزود: در حال حاضر در این شرکت ۱۴ نفر به‌صورت مستقیم و ۳۰ نفر به‌صورت غیرمستقیم مشغول به فعالیت هستند. در این شرکت دستیابی به دانش تولید باتری اتفاق افتاده است و مواد اولیه این محصول با کیفیت بسیار بالا و حتی بهتر از نمونه‌های خارجی خود در داخل طراحی و تولید می‌شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • آدرس: فرودگاه مهرآباد، خیابان معراج، خیابان بسیج، انتهای خیابان (نبش سه راهی), پلاک 110

  • تلفن: 66089204

  • ایمیل: info@novasi.ir

  • شبکه های اجتماعی: novasi_ir@