آشنایی با روش های تامین انرژی در قدیم و امروز

روش های تامین انرژی در زمان قدیم در مقایسه با روش های نوین برای منابع انرژی بسیار متفاوت هستند. آنچه امروزه به عنوان منابع انرژی می شناسیم، نسل جدید منابع هستند که با اهداف زیست محیطی، بیشتر سازگار هستند. چالش های آلودگی محیط زیست و حفاظت از کره زمین همیشه در منابع انرژی بوده است و اکنون نیز وجود دارند. این روش ها از شیوه های ابتدایی و آغازین در قرن های قبل شروع می شود و تا زمان امروزی و نسل منابع انرژی تجدیدپذیر ادامه دارد.

به دلیل اهمیت تغییراتی که در دنیای روش های تامین انرژی ایجاد شده است، تصمیم داریم این مطلب را به بررسی این منابع در زمان های قدیم و در دنیای امروزی اختصاص دهیم. شاید بهتر باشد درباره تاریخچه انرژی و مسیر پیدایش ابزارهای تأمین آن هم بحث کوتاهی را ارائه دهیم. به این ترتیب، با ما همراه باشید.

 

نگاهی بر تاریخچه روش های تامین انرژی در قدیم

قبل از انقلاب صنعتی، نیازهای بشر به روش های تامین انرژی، در حد متوسط بود. برای تأمین گرما، انسان ها به خورشید تکیه می کردند و در مواردی که نور خورشید، پاسخگوی گرما نبود، به سوختن چوب، کاه و کودها روی می آوردند! منبع انرژی لازم برای حمل و نقل، نیروی ماهیچه اسب ها و یا نیروی باد در قایق ها و کشتی های بادبانی تأمین میشد. از حیوانات برای انجام کارهایی استفاده می شد که با نیرو و انرژی انسان، قابل انجام نبودند. انرژی های باد و آب، ماشین های ساده ای نظیر آسیاب های بادی و آبی را به حرکت در می آوردند. این کارها همگی به نوعی یکی از روش های تامین انرژی به شمار می رفتند.

شواهد نشان داده است که به مرور زمان، ماشین های ساده ای طراحی شدند که بر اساس انرژی بخار کار می کردند. با گذشت زمان، تکامل موتور بخار ادامه یافت و به طور قابل توجهی در قرن 17 و 18 به اوج شهرت خود رسید. تلاش های قابل توجه “توماس نیوکومن” و “جیمز وات” در اواسط دهه 1700 بود که باعث اختراع موتور بخار مدرن شد و دنیایی از امکانات را به وجود آورد. یک موتور بخار مجزا، مجهز به مخزن زغال سنگ بود که می توانست کار ده ها اسب را انجام دهد. این شیوه به سرعت به عنوان یکی از بهترین روش های تامین انرژی توسعه پیدا کرد.

این نمونه از روش های تامین انرژی، راحت تر از انرژی های باد و آب تأمین میشد و جایگزین استفاده از اسب برای به حرکت در آوردن وسایل نقلیه گشت. موتورهای بخار در مدت زمان کوتاهی به منبعی تبدیل شدند که لوکوموتیوها، کارخانه ها و ماشین آلات مزرعه را به حرکت در آوردند.

 

 

همچنین از زغال سنگ برای گرم کردن ساختمان ها و ذوب آهن برای تولید فولاد استفاده می شد. در سال 1880، روش های تامین انرژی مبتنی بر زغال سنگ، امکانی را فرآهم کرد که در آن، یک موتور بخار به اولین ژنراتور برق جهان متصل شود و این انرژی را تبدیل کند. تنها یک سال بعد، اولین نیروگاه برق آبی در “ویسکانسین” راه اندازی شد.

در اواخر دهه 1800، شکل جدیدی از سوخت به عنوان یکی از روش های تامین انرژی شناخته شده مورد توجه قرار گرفت. این منبع، نفت بود. نفت برای سال های زیادی یک دردسر بزرگ محسوب میشد؛ چرا که باعث آلودگی چاههای آب آشامیدنی شده بود. با افت صنعت تولید روغن نهنگ، ماده روغن به عنوان یک كالایی با ارزش برای تأمین روشنایی تبدیل شد. به تدریج و با ورود به قرن های بعدی، نفت به عنوان یک منبع انرژی برای موتورهای احتراقی و تولید بنزین، به دنیای پرهیاهوی روش های تامین انرژی معرفی شد!

 

سرگذشت روش های تامین انرژی در قرن معاصر چه شد؟

منابع تأمین انرژی در قدیم به سرعت تغییر کردند و یک تحول بسیار بزرگ رخ داد!

با ورود اتومبیل های ارزان قیمت و گسترش منابع برق، مصرف انرژی جامعه و روش های تامین انرژی برای همیشه تغییر کرد. نیروگاه ها بزرگ و بزرگتر شدند تا اینکه نیروگاه های عظیم ذغال سنگ و سدهای برق آبی هم به تدریج تأسیس شدند. خطوط برق تا صدها مایل بین شهرها امتداد یافتند و در دوران رکود انرژی هم منابع برق را به مناطق روستایی رساندند.

مصرف انرژی به سرعت رشد کرد و هر 10 سال، دو برابر افزایش پیدا کرد. هزینه تولید انرژی به طور مناسبی کاهش داشت و استفاده بهینه از روش های تامین انرژی، چندان نگران کننده نبود.

پس از جنگ جهانی دوم، منبع جدید به روش های تامین انرژی معرفی شد که امروزه هم با آن درگیر هستیم. “انرژی هسته ای”، این منبع قدرتمند و بعضاً خطرناک است. به دنبال استفاده از انرژی هسته ای، دولت ها در پی بهره برداری از آن با کاربردهای صلح آمیز بودند. بیش از 200 نیروگاه هسته ای در سراسر جهان تأسیس شده بود. این نیروگاه ها می توانستند منبع برق خانه ها و لوازم الکتریکی را تأمین کنند. این در حالی است که مصرف بنزین، هنوز کنترل نشده بود. در دهه های 1950 و 1960، خودروها بسیار پیشرفته و بزرگ تر شدند و مصرف سوخت آنها هم بیشتر شد. این عامل موجب شد قیمت سوخت بنزین هم افزایش داشته باشد.

 

نگاهی بر فناوری ها و روش های تامین انرژی در دنیای امروزی

انواع انرژی های تجدید پذیر / منابع انرژی تجدید پذیر چیست؟

منبع انرژی تجدید پذیر به معنای یک منبع انرژی پایدار است؛ چیزی که مانند خورشید نمی تواند تمام شود یا به اصلاح، “بی پایان” است. وقتی اصطلاح “انرژی جایگزین” را می شنوید، معمولاً به منابع انرژی تجدید پذیر اشاره می شود. این جمله به معنای در اختیار داشتن منابع انرژی است که جایگزین متداول ترین منابع غیر پایدار مانند زغال سنگ هستند.

 

روش های تامین انرژی کم کربن یا بدون کربن چیست؟

برق تولید شده توسط منابع انرژی هسته ای، تجدید پذیر نیست اما مقدار کربن آن صفر است؛ به این معنی که تولید آن مانند منابع انرژی تجدیدپذیر، سطح پایین تر یا تقریباً بدون تولید هیچ ترکیب کربن دی اکسید را دارد. انرژی هسته ای، منبعی پایدار است، به این معنی که به آب و هوا وابسته نیست.

مشهورترین منابع انرژی تجدید پذیر به عنوان بهترین روش های تامین انرژی در دنیای امروزی به صورت زیر معرفی می شوند:

  • انرژی خورشیدی
  • انرژی باد
  • انرژی آبی
  • انرژی جزر و مد
  • انرژی زمین گرمایی
  • انرژی زیست توده (بیومس – Biomass)

 

چرا منابع انرژی تجدید پذیر مهم هستند؟

سوخت های فسیلی جزو منابع انرژی تجدید پذیر دسته بندی نمی شوند، زیرا بی نهایت نیستند. به علاوه، آنها دی اکسید کربن را در جو زمین آزاد می کنند که منجر به تغییرات آب و هوا و گرم شدن کره زمین می شود.

سوزاندن چوب به جای ذغال سنگ، کمی بهتر به نظر می رسد اما پیچیده است! از یک طرف، چوب یک منبع تجدیدپذیر است – به شرطی که از جنگل هایی با مدیریت پایدار، تهیه شوند. سوخت های زیست توده متراکم، انرژی بیشتری نسبت به سایر منابع تولید می کنند. از سویی دیگر، سوزاندن چوب (اعم از چوب خام یا ضایعات فرآوری شده) ذرات معلق زیادی را در جو آزاد می کند. سوزاندن چوب همیشه منجر به از بین رفتن جنگل ها شده و کاهش زیستگاه های طبیعی را به دنبال دارد؛ بنابراین راه حل مناسبی برای روش های تامین انرژی نیست.

آینده انرژی های تجدیدپذیر برای روش های تامین انرژی چگونه است؟

با افزایش جمعیت جهان، تقاضا برای مصرف انرژی نیز افزایش می یابد. روش های تامین انرژی باید نیاز خانه ها، مشاغل و جوامع ما را تأمین کنند. نوآوری و گسترش منابع تجدیدپذیر انرژی، کلید حفظ سطح پایدار انرژی و محافظت از زمین در برابر تغییرات آب و هوایی است. منابع انرژی تجدیدپذیر، امروزه 26٪ برق جهان را پشتیبانی می کنند، اما طبق آژانس بین المللی انرژی (IEA) پیش بینی می شود سهم آن تا سال 2024، به 30٪ برسد.

با سامانه تامین انرژی تجدیدپذیر سانیوا آشنا شوید:

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • آدرس: فرودگاه مهرآباد، خیابان معراج، خیابان بسیج، انتهای خیابان (نبش سه راهی), پلاک 110

  • تلفن: 66089204

  • ایمیل: info@novasi.ir

  • شبکه های اجتماعی: novasi_ir@