روش های کم هزینه تامین انرژی در جهان

پیش بینی می شود انرژی های تجدید پذیر و باتری های ارزان قیمت، با تکیه بر انرژی های باد و خورشید، تا سال 2050 بتوانند حدود 50 درصد از برق جهان را تولید کنند.

این را می توان یک تحول بزرگ و اساسی در ارائه روش های کم هزینه تامین انرژی دانست. روش های صرفه جویی در مصرف انرژی و راه های کاهش هزینه انرژی، همان چیزی است که تمام ملت ها در حال تحقیق درباره آن هستند.

تا سال های قبل، زغال سنگ، ارزانترین شکل انرژی بود. اکنون نیروگاه های خورشیدی و بادی نیمی از هزینه های کارخانه های جدید زغال سنگ کاهش داده اند. پیش بینی می شود انرژی های تجدید پذیر رایج و باتری های ارزان قیمت منجر به تولید 50 درصد از تولید برق جهان تا سال 2050 شوند. اینها بهترین روش های کم هزینه تامین انرژی محسوب می شوند.

روش های کم هزینه تامین انرژی بر پایه انرژی های نو چگونه اند؟

منابع انرژی تجدیدپذیر نظیر انرژی باد و خورشید، گزینه هایی هستند که از نظر مقدار کربن، ناچیز بوده و این منبع را به محیط زیست، کمتر وارد می کنند. بنابراین می توان آنها را روش های کم هزینه تامین انرژی دانست، در حالیکه مزایای زیست محیطی و هزینه کمتری داشته و بخش انرژی را تحت کنترل خود درآورده اند. توسعه و پیشرفت تکنولوژی باعث کاهش هزینه های منابع انرژی تجدیدپذیر شده است. خطرات ناشی از تغییرات آب و هوایی در جهان منجر شده که حرکت به سمت استفاده از انرژی های تجدیدپذیر بسیار ضرورت پیدا کند.

آژانس بین المللی انرژی های تجدیدپذیر (IRENA) گزارشی منتشر کرد که در آن اعلام شده است “هزینه انرژی های تجدید پذیر با چنان سرعتی کاهش می یابد که تنها طی چند سال، به یک منبع انرژی ارزان تر از سوخت های قدیمی و فسیلی، تبدیل خواهد شد.”

گزارش IRENA نشان داد كه انرژی های باد و خورشید، ارزان ترین منابع انرژی هستند. این گزارش بیان می کند که در سال 2017 قیمت توربین های بادی به طور متوسط ​​0.06 دلار برای هر کیلووات ساعت بوده و در برخی مواقع به 0.04 دلار در هر کیلووات ساعت کاهش یافته است. در همان زمان، هزینه سلول های فتوولتائیک خورشیدی (PV) به 0.10 دلار در هر کیلووات ساعت کاهش یافته بود.

در مقایسه بین روش های کم هزینه تامین انرژی و موارد سوخت های فسیلی، اینگونه بیان می شود که برق تولید شده توسط سوخت های فسیلی معمولاً از 0.05 تا 0.17 دلار در هر کیلووات ساعت است. همین گزارش پیش بینی می کند که طی چند سال آینده، انرژی های تجدیدپذیر خورشید و باد قادر به تأمین برق با حداقل 0.03 دلار در هر کیلووات ساعت خواهند بود. این یعنی در اختیار داشتن بهترین راه های کاهش هزینه انرژی.

روش های کم هزینه تامین انرژی مبتنی بر انرژی منابع آبی

یکی دیگر از منابع انرژی، قدرت جزر و مد آب دریا است. این نیروی عظیم، یکی از بهترین روش های کم هزینه تامین انرژی محسوب می شود که البته هنوز به اندازه کافی، شناخته شده نیست!

افرادی که موافق استفاده از قدرت جزر و مد دریا هستند و آن را یکی از بهترین روش های کم هزینه تامین انرژی می دانند، باز هم خاطرنشان کرده اند که هزینه های ساخت تجهیزاتی که بتوانیم از این انرژی فوق العاده استفاده کنیم، در حال حاضر بسیار گران است! اما قدرت جزر و مد، یکی از راه های کاهش هزینه انرژی است که کمترین هزینه های عملیاتی و نگهداری را دارد.

انرژی جزر و مد، یک منبع قوی است که مزایای بالقوه زیادی دارد اما هنوز آنطور که باید از آن استقبال نشده است! هزینه بالای پروژه های جزر و مد عمدتاً به این دلیل است که این صنعت هنوز در مراحل اولیه توسعه است؛ در حالیکه سرمایه گذاری برای بهره برداری از انرژی باد و خورشیدی به عنوان روش های کم هزینه تامین انرژی، بیشتر بوده و هزینه های آن بسیار کمتر است.

برق- آبی، یکی دیگر از منابع انرژی تجدیدپذیر و ارزان قیمت است که به طور متوسط 0.05 دلار در هر کیلووات ساعت می تواند تأمین کند اما هزینه متوسط ساخت نیروگاه های جدید، گران است. ساخت سد و مخزن برای حفظ انرژی برق- آبی به مقدار قابل توجهی سرمایه، زمان و زیرساخت ها نیاز دارد.

 انتخاب هوشمندانه روش های کم هزینه تامین انرژی

انتخاب دقیق و هوشمندانه تکنولوژی، فناوری ها و توسعه روش های کم هزینه تامین انرژی، چالش برانگیز است و در برخی موارد می تواند مشکل ساز باشد! مقایسه هزینه های طراحی و تولید یک نسل از تجهیزات مؤثر به عنوان راه های کاهش هزینه انرژی، نقش بسزایی در تصمیم گیری های عمومی در سطح بین المللی یا ملی دارد. اما سوال اصلی این است که هزینه واقعی آن چقدر است؟! وقتی صحبت از رقابت فناوری های نوین در تولید برق می شود، پاسخ به این آسانی ها نیست!

بسیاری از تولیدکنندگان تجهیزات و فناوری هایی که روش های کم هزینه تامین انرژی را ارائه می دهند، ادعا می کنند که کم هزینه ترین روش را در اختیار دارند؛ اما آیا به راستی، اینچنین است؟

قدیمی ترین فناوری تولید انرژی، یک منبع تجدیدپذیر در دسترس و ارزان، یعنی آب است. یکی از جدیدترین روش های کم هزینه تامین انرژی، انرژی زمین گرمایی می باشد که از گرمای درونی زمین به عنوان سوخت کم هزینه استفاده می کند. البته، زغال سنگ، ارزان قیمت است اما گاز طبیعی، ارزان تر از آن است و باعث افت زغال سنگ در بازارهای رقابتی می شود.

انرژی هسته ای بدون انتشار دی اکسید کربن، هزینه کمتری دارد. انرژی های خورشید و باد هیچ گونه هزینه سوخت یا مشکلات انتشار آلاینده ها را ندارند. همه این روش ها را می توان جزو بهترین روش های کم هزینه تامین انرژی معرفی کرد.

 

هزینه ها، عامل تأثیرگذار در بهره برداری از روش های کم هزینه تامین انرژی

هزینه سوخت، یک عنصر بسیار مهم در تمام منابع انرژی است اما هر فناوری، جوانب مثبت و منفی مخصوص به خود را دارد. منابع آبی، انرژی زمین گرمایی و هسته ای به سرمایه بالا برای ساخت و ساز نیاز دارند. ذغال سنگ و گاز طبیعی میزان انتشار گاز کربن دی اکسید بسیار بالایی دارند و برای محیط زیست، مضر هستند.

استفاده از انرژی خورشید و باد، به هزینه های زیادی نیاز دارد و زمین های زیادی را باید برای تأسیسات و تجهیزات اشغال کرد. با این حال، خورشید و باد، بهترین روش های کم هزینه تامین انرژی هستند. این منابع می توانند تا 10 سال، منابع انرژی را تأمین کنند. پس از آن توصیه شده است که استفاده از باتری های جدید، نظیر باتری فلز-هوا، به این حوزه معرفی شود.

طی چند دهه آینده، بیش از 75٪ از منابع انرژی باد و 80٪ از ظرفیت سلول های خورشیدی که قرار است راه اندازی شوند، با قیمت های پایین تری نسبت به ارزان ترین منابع زغال سنگ، نفت یا گاز طبیعی، انرژی تولید می کنند.

انرژی های تجدیدپذیر به طور فزاینده ای مقرون به صرفه هستند. نشانه ها و تحقیقات امروزی ثابت کرده اند که شرکت های زیادی در حال ورود به صنعت انرژی های تجدیدپذیر هستند. یکی دیگر از مزایای رشد صنعت انرژی های تجدیدپذیر به عنوان ارائه دهنده روش های کم هزینه تامین انرژی این است که اکنون بیش از 10 میلیون نفر در صنعت جهانی مشغول به کار هستند. این مسئله یعنی ایجاد کار و شغل و رشد و توسعه برای صنایع مختلف.

چاره کار چیست؟

روش های کم هزینه تامین انرژی مبتنی بر منابع تجدید پذیر هستند. این منابع عمدتاً در طبیعت در دسترس هستند و فقط به هزینه های بهره برداری نیاز می باشد. با رشد جوامع و نیاز به استفاده از فناوری های نوین در تأمین انرژی، شرکت های تحقیقاتی به دنبال بهترین راهکارها و راه های کاهش هزینه انرژی هستند. باتری های خورشیدی، سلول های فتوولتایی و نسل جدید باتری فلز-هوا، امروزه بسیار با استقبال روبرو بوده است.

بهترین راه صرفه جویی در انرژی این است که همه ما به عنوان اعضای این جامعه، از این منابع حمایت کنیم و هم در پروژه های ساخت و ساز خانه ها و سایر مکان ها از این منابع بهره ببریم و هم الگوی بهینه ای را برای مصرف در تمام حوزه ها اجرا کنیم. البته با خرید محصولات فناوری –محور هم می توان از این روش های کم هزینه تامین انرژی حمایت نمود.

یکی از این روش های کم هزینه تامین انرژی سامانه سانیوا می باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • آدرس: فرودگاه مهرآباد، خیابان معراج، خیابان بسیج، انتهای خیابان (نبش سه راهی), پلاک 110

  • تلفن: 66089204

  • ایمیل: info@novasi.ir

  • شبکه های اجتماعی: novasi_ir@